Savoir-vivre dla firm. Kilka zasad biznesowych

Zasady savoir-vivre są znane chyba wszystkim. Inne obowiązują w pracy, inne w domu. Savoir-vivre w biznesie to osobna para kaloszy – to, co ujdzie w pracy w biurze, nie zawsze ujdzie w relacjach biznesowych. Warto o tym pamiętać, zanim podejmie się klienta. Może się okazać, że sposób podejścia do niego otworzy (albo zamknie) drogę do relacji biznesowej z nim.

 

Zasada nr 1. Punktualność to obowiązek

 

Niezależnie, czy umówiłeś się w restauracji, gdzie jest włączona klimatyzacja, czy na parkingu, żeby stamtąd ruszyć w dalszą podróż. Bądź punktualny – tym bardziej jeśli to będzie pierwsze Wasze spotkanie. Jeśli zrobisz złe pierwsze wrażenie, dalsza współpraca może nie przebiegać po Twojej myśli. Może warto wyjść z domu jeszcze wcześniej, żeby jednak pierwsze wrażenie było bardziej pozytywne?

 

Zasada nr 2. Mowa ciała

 

Nie krzyżuj nóg podczas siedzenia, bo to oznaka zamknięcia na drugą osobę. Nie potrząsaj nogą, bo to oznaka niecierpliwości. Siedź swobodnie, a jednocześnie prosto – to oznaka pewności siebie i szacunku do odbiorcy. Trzymaj ręce widoczne, najlepiej na blacie biurka, ale nie gestykuluj za bardzo.

 

Zasad nr 3. Uważaj na hierarchię

 

Biznes rządzi się swoimi prawami – tutaj rządzi hierarchia. Ważniejszy jest ten, kto ma wyższe stanowisko. Zatem jeśli jesteś niższy stopniem, nie zaczynaj spotkania od „Witam!”. Hierarchia dotyczy także przedstawiania się, siadania oraz rozpoczynania rozmowy. Jeśli jednak stosunki służbowe nie obowiązują, wówczas w pierwszej kolejności bierze się pod uwagę wiek, a potem płeć.

 

Zasada nr 4. Odpowiedni tu moze być twój link, napisz do nas

 

Odpowiedni ubiór może wiele zdziałać! Nie trzeba wspominać o takich podstawach jak czysty ubiór i obuwie oraz świeża fryzura oraz czyste paznokcie. Powiedzmy o bardziej zaawansowanych rzeczach. Nadmierny dekolt i eksponowanie ciała u kobiet nie są mile widziane w biznesie. U mężczyzn wymagana jest marynarka i koszula z kołnierzykiem. Jednym słowem wygląd musi być po prostu profesjonalny.

 

Etykieta w biznesie to podstawa nawiązywania dobrych stosunków z klientami. Zadbaj o przestrzeganie zasad, a na pewno przełoży się to na Twój sukces zawodowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *